Tillgänglighetsredogörelse Sara kulturhus app

Det är Sara kulturhus som ansvarar för den här digitala appen och precis som med kulturhuset vill vi uppnå en hög nivå vad gäller tillgänglighet för att så många som möjligt ska kunna använda appen.

Det här dokumentet beskriver:

  • Hur Sara kulturhus uppfyller lagens krav vad gäller tillgänglighet till digital service som tillhandahålls av en offentlig aktör
  • Kända tillgänglighetsproblem
  • Hur du som användare kan berätta för oss vad som inte funkar

Vi vill också vara tydliga med utmaningarna med att skriva en tillgänglighetsredogörelse, som vi upplever är problematisk på flera sätt. Det kan i vissa fall finns överlappande delar där bristande tillgänglighet påverkar flera olika grupperingar. Många personer kan också befinna sig i en zon mellan flera olika grupper. Då bör samma brist rapporteras flera gånger, vilket kan bli svårt att överblicka.

Det innebär också att appens ägare och användaren måste definiera användningssituationer lika, vilket ställer mycket höga krav på användarens detaljkunskaper på området.

Hur tillgänglig är appen?
Vi har haft förmånen att testa appens grad av tillgänglighet med ett antal testpersoner med följande funktionsvariationer:

  • Personer med olika grad av synnedsättning eller blindhet
  • Personer med olika kognitiva utmaningar
  • Personer med nedsatt finmotorik
  • Personer med nedsatt styrka och/ eller begränsad rörlighet

I samband med testerna av appen har testpersonerna upptäckt några förbättringsområden där vi vet att appens tillgänglighet kan bli bättre. Under rubriken ”Innehåll som inte är tillgängligt” nedan beskriver vi mer i detalj vilka dessa områden är.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?
Det finns möjlighet att för dig som användare att ge återkoppling på det du inte tycker fungerar och vi tar gärna emot tydlig och konstruktiv kritik som gör att appen kan bli bättre.

I så fall behöver vi veta:

  • Var du som användare stöter på problem?
  • Vilken del av appen som du upplever problem?
  • Vilken typ av innehåll som inte uppfyller kraven?
  • På vilket sätt upplever du att du har problem?


Om du upplever att innehållet från Sara kulturhus inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivningen nedan, kan du ta kontakt med oss via mail:
info@sarakulturhus.se.

Hjälp oss att bli bättre
Vi arbetar ständigt för att göra Sara kulturhus app ännu mer tillgänglig. Genom att öka vår medvetenhet om vad som fungerar bra och inte, kan vi gemensamt nå en högre grad av tillgänglighet. Om du upplever brister som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du tycker att vi inte uppfyller kraven enligt lag, hör av dig så blir vi uppmärksammade på problemet och får en chans att göra något åt det.

Myndighetstillsyn
Det är Myndigheten för digital förvaltning som ansvarar för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital service som tillhandahålls av en offentlig aktör. Om du är missnöjd med hur vi på Sara kulturhus hanterar dina synpunkter kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om appens tillgänglighet
När vi utvecklat och skapat Sara kulturhus app har vi utgått från följande krav gällande tillgänglighet WCAG 2.1 Kraven i lagen - Tillgänglighetstillsyn (tillganglighetskrav.fi)

Den här appen är inte helt överensstämmande med lagen om tillgänglighet till digital service som tillhandahålls av en offentlig aktör, med hänvisning till aktuellt tillgänglighetsstatus som beskrivs nedan under rubriken ”Innehåll som inte är tillgängligt”.

Innehåll som inte är tillgängligt

För dig med olika grad av synnedsättning eller blindhet

  • Det är inte möjligt att ta del av allt icke-textbaserat innehåll med uppläsande hjälpmedel, då beskrivningar i dessa fall saknas.

  • Det är inte möjligt att förstora all text.

  • Appen erbjuder endast stående visningsorientering.


Ett utvecklingsarbete pågår när det gäller pålitlighet och möjlighet att tolka appens innehåll med synhjälpmedel. En uppdatering av denna redogörelse kommer därför att göras när dessa problem är lösta och vi kan presentera en förbättrad version av appen.

För dig med kognitiva utmaningar

  • I det automatiska bildspelet på appens startsida kan personer med dyslexi eller andra kognitiva utmaningar, uppleva problem att hinna uppfatta och tolka innehållet. Även navigeringen kan upplevas som problematisk, då bilderna automatiskt byts ut och inte går navigera i manuellt.

För dig med nedsatt finmotorik, nedsatt styrka eller begränsad rörlighet

  • Appen erbjuder endast stående visningsorientering.


Hur vi testat appen
Appen har testats av personer som representerar grupperna som beskrivs ovan under rubriken ”Hur tillgänglig är appen?”


Senaste bedömningen gjordes den 21 juni 2021.

Redogörelsen uppdaterades senast den 21 juni 2021.