Dirigent
”Musiken är inte bara positiv, den är glädjeskapande” – samtal med dirigent David Björkman
David Björkman verkade som konsertmästare i symfoniorkestern under slutet av 90-talet och har en stark relation både till Norrlandsoperan och verket Stolthet och fördom. Sedan snart 25 år är han verksam som operadirigent och arrangör. Han dirigerade uruppförandet av Stolthet och fördom och var ansvarig för bearbetningen av operan, så att det som Daniel Nelson ursprungligen komponerade för en kammarorkester nu kan framföras av hela Norrlandsoperans symfoniorkester.
Vad är din relation till Stolthet och fördom?
Jag är en riktig filmnörd, ska erkännas. En genre jag är särskilt svag för är romantiska komedier och där är de olika versionerna av Pride and Prejudice står mycket högt på favoritlistan, för där får man allt av högsta kvalitet – dialog, djup och fantastiska karaktärer. Det var först när vi gjorde kammarversionen i Vadstena som jag läste boken för första gången.
Du har arbetat med flertal nyskrivna operor, däribland Stolthet och fördom. Vad är det som lockar med nykomponerad musik?
När vi uruppförde verket i Vadstena 2011 hade jag redan jobbat där med uruppföranden av flera olika kammaroperor. Jag uppskattar den intensiva och utbildande upplevelsen som akademien där ger unga sångare och musiker. Uruppföranden har väl kanske blivit lite av min nisch. Jag tycker om problemlösningen och själva processen och såklart möjligheten att få påverka och utforma ett nytt verk. Till exempel i Stolthet och fördom, här behöver vi hela tiden jobba med förhållandet mellan musiken och den komiska timingen i texten, så vi har ägnat mycket tid åt att vrida och vända på små ögonblick. Det gillar jag verkligen.
Hur skulle du beskriva Nelsons musik, och musiken i Stolthet och fördom?
Daniel Nelsons musik är positiv, engagerande och rytmiskt driven. Den är inte bara positiv, den är glädjeskapande och jag skulle vilja påstå att han gör livet lite bättre med sin musik. Han är ibland skamlöst tillvänd till vår publik, i det att han vill bjuda in och hålla kvar dem. Det visar han också med sina melodier som man absolut går och nynnar på vägen hem, eftersom det är så hantverksskickligt och begåvat skrivet. Vi har samarbetat mycket så jag känner att jag har hans förtroende att forma musiken så som jag tror att han vill ha den.
Komisk timing, berätta mer om det?
Det är ju mycket talad text, och det är därför Daniel vill kalla det för ”opéra comique”. Det är replikskiften i korta avsnitt mellan och under scenerna, och då ska instrumentationen ge plats för dialog, något som är ett ständigt pågående arbete. Så jag har skapat små bubblor där de talade replikerna ska få plats. Den komiska timingen måste byggas in i hela det musikaliska förloppet. Det är som för en bra ljussättare, man vet att ”den här personen måste stå på den här punkten för att kunna synas”.
Vad ser du fram emot med att åter spela Stolthet och fördom?
Varje opera ska enligt min mening berätta en bra historia, och här har du en av de allra bästa. Dessutom är det mycket skratt och fägnad för öronen, det är vackert och ständigt intressant. Jag ser fram emot att få bjuda publiken på en riktig klassiker med modern musik som låter klassisk, med en twist. Slutfrasen i operan är ”Vi säger ja till kärleken”. Jag tror att det är precis vad vi alla behöver just nu.
Stolthet och fördom. Dirigent David Björkman.